Cea de-a 31-a ediție a Festivalului Național de Teatru se va desfășura în perioada 06 – 14 noiembrie 2021, în format online, din cauza restricțiilor impuse de pandemie.
Criticii Oana Cristea Grigorescu, Cristina Rusiecki și Claudiu Groza, selecționeri și directori artistici ai prezentei ediții, au anunțat lista spectacolelor participante în FNT 2021.
Conceptul din acest an este „Creația. Recreația. Re-creația”, care subsumează și secțiunile FNT.
Celor 38 de spectacole selectate din țară li se vor adăuga instalații performative, instalații vizuale, producții din străinătate, precum și evenimente conexe.
Iată câteva din argumentele selecționerilor privind criteriile și alegerile făcute, în conjunctura dată de situația atipică în care s-a desfășurat activitatea teatrală din România în ultimul timp:
Oana Cristea Grigorescu:
„În urma stagiunii pandemice 2020/21, imprevizibilă și frustrantă pentru artiști și public deopotrivă, am căutat să citim în spectacolele produse în acest răstimp noi moduri de funcționare a teatrului, de reorganizare adaptabilă și suplă a creației, capabilă să reziste restricțiilor impuse de valurile pandemiei. Am visat o ediție FNT față în față, am sperat că libertatea verii va dura dincolo de luna septembrie, dar ne-am supus noilor restricții și am restrâns sărbătoarea FNT online, convinși de importanța existenței și continuității Festivalului. Ne-am forțat imaginația să născocească un alt fel de festival național, delocalizat în țară, în care dimensiunea virtuală se conjugă cu cea geografică, peste tot acolo unde teatrele vor putea juca cu public în perioada 06 – 14 noiembrie. Invităm teatrele selectate în FNT să programeze la sediu spectacolul selectat și să îl joace sub sigla FNT. Formatul online al festivalului va fi, astfel, extins fizic în teatrele din orașele care pot primi spectatori, iar atributul național al FNT va deveni o realitate geografică.
Am selectat conform regulamentului doar spectacole cu premiera în stagiunea 2020 – 2021, neașteptat de productivă (poate și pentru că o parte din premiere au finalizat abia în stagiunea repertoriată spectacolele amânate din perioada martie-iulie 2020). Am evaluat, așadar, nu doar productivitatea, ci și diversitatea stilistică și a soluțiilor scenice interesate de explorarea și integrarea noilor medii, de reformarea conceptelor de spectacol adaptate la context. Dorim ca FNT 2021 să ofere o imagine a soluțiilor creative, să identifice temele dominante ale spectacolelor și cele mai flexibile și imaginative estetici.
Conceptul festivalului – „Creația. Recreația. Re-creația – încearcă să surprindă într-o sintagmă răspunsul artiștilor la noile condiții de creație. Interesul pentru zonele de intersecție a artelor au generat două categorii interdisciplinare, Instalații performative și Instalații vizuale ca semn al extinderii experimentului teatral spre granițele celorlalte arte. Nu în ultimul rând, pentru că ne-am despărțit neașteptat de artistul și președintele UNITER Ion Caramitru, FNT îi omagiază memoria cu o secțiune comemorativă. Într-un fel, FNT 2021 încearcă să echilibreze pierderile anului scurs cu energiile vitale ale continuității și regenerării.
Nu căutați în selecția FNT de anul acesta marile capodopere, ci comunicarea interumană și introspecția. Nu așteptați de la FNT 2021 revelații estetice, altele decât cele ale vitalității și capacității de reconfigurare a teatrului la noile moduri de producție și reprezentare. FNT 2021 se dorește o sărbătoare a regăsirii în preajma scenei, dar și o ediție a vindecării de pierderile suferite în acești ani, cu privirea îndreptată spre viitor.”
Cristina Rusiecki:
„Dacă există o veste bună în pandemie, ea se referă la un climat emergent, care ne îndeamnă să așteptăm alte forme de expresie, mai fluide, mai adecvate noilor condiții în care online-ul pândește la fiecare colț. Cele mai multe dintre spectacolele selectate în această ediție a Festivalului Național de Teatru aparțin creatorilor sub patruzeci de ani. Montările lor abrogă dogmele de până acum, poate pentru a institui altele. Un semn că monștrii sacri lasă teatrul românesc pe mâini bune. Dar și o speranță că există drum liber pentru marile creații viitoare. Deja acestea se prefigurează în unele dintre spectacolele ediției de față. Opțiunea pentru limbaje noi, interdisciplinare, mulate pe noile condiții, dar și pe evoluția mijloacelor din ultimii ani a fost, de altfel, și rațiunea pentru care am propus o nouă secțiune, cea a instalațiilor. Spre surprinderea noastră, o secțiune consistentă o formează cea a textelor clasice reinventate. Nu știu vreo altă ediție care să propună atâtea modalități inedite de lectură a clasicilor. Texte care până acum induceau o anumită cheie de interpretare, fie absurdă, fie sentimentală, fie șarjată, au suscitat o privire proaspătă în stagiunea trecută.
Cu toții ne dorim să ne întoarcem la spectacolul live, la schimbul de energie dintre scenă și sală. Sătui de perspectiva din filmare, unde proiecția, uneori, este greu de delimitat de ceea ce se întâmplă fizic pe scenă, ne dorim să ne scufundăm din nou în spațiul tridimensional imaginat de scenografi, poate printre cei mai văduviți creatori, în această perioadă. Tocmai de aceea ediția din 2021 a FNT găzduiește secțiunea Next to Stage, întâlniri ale scenografilor, în care vor discuta ce soluții au fost obligați să găsească în condiții de pandemie. Secțiunea propune un dialog între cei care de abia încep să-și facă mâna și scenografii consacrați, deja repere ale teatrului românesc și străin: Carmencita Brojboiu, Helmut Stürmer, Dragoș Buhagiar.”
Claudiu Groza:
„Am apelat la acest concept-umbrelă – Creația. Recreația. Re-creația – pentru că el reprezintă, credem, cel mai bine situația din acest moment a teatrului românesc. În ciuda obstacolelor din ultimii ani, pandemice, financiare, politice chiar, teatrul autohton cunoaște o efervescență și o diversitate notabile. E-adevărat, e un fel de supraviețuire disperată, adesea, a artiștilor și companiilor teatrale, însă rezultatele sunt de apreciat.
Creația acoperă zona producțiilor originale care duc mai departe diversele formule artistice, estetice și ideologice ale teatrului românesc, cu un accent aparte (o sub-secțiune întreagă) pe creația regizoarelor – un desant artistic fără precedent în istoria scenei autohtone.
Recreația încearcă să surprindă un portret al lumii în tușe parodice, comice, chiar cu umor negru, dar nu în cheie facilă, ci ca un fel de reacție a noastră prin zâmbet la vremurile bizare pe care le trăim.
Re-creația redă exact soluțiile găsite de artiști pentru a trece peste blocajul pandemic, fără să-și trădeze vocația și publicul: formule online, interactive, filmice, ingenioase, foarte teatrale fiecare.
Ni s-a părut foarte important să semnalăm într-o secțiune aparte multele montări ce recompun mari texte clasice, în noi lecturi regizorale sau dramaturgice: Clasic. Recreat.
Avem câteva spectacole invitate ale unor creatori canonici din regia românească și am reușit, deși n-a fost foarte simplu, să creionăm și o secțiune internațională.
Desfășurarea exclusiv online a Festivalului Național de Teatru nu este ceea ce ne-am fi dorit. Am fi preferat să ne întâlnim, să schimbăm păreri, proiecte, îmbrățișări, glume. Așa, ne rămâne doar să sperăm că dezavantajul va deveni avantaj și că mai mulți spectatori din toate colțurile României și nu numai vor putea viziona aceste spectacole.”
Vă prezentăm SELECȚIA SPECTACOLELOR din Festivalul Național de Teatru, ediția a 31-a
Creația
1. „Autobahn” de Neil LaBute, regia Andreea și Andrei Grosu, director de imagine și montaj Alexandru Condurache, scenografia Vladimir Turturica, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu
2. „Conferința iraniană” de Ivan Vîrîpaev, regia Bobi Pricop, scenografia Oana Micu, Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu
3. „Efecte secundare” de Lucy Prebble, regia Vlad Bălan, scenografia Miruna Croitoru, unteatru
4. „Inimă și alte preparate din carne” de Dan Coman, regia, video și universul sonor Radu Afrim, scenografia Irina Moscu, Teatrul Național „Marin Sorescu” Craiova
5. „Katzelmacher. Dacă n-ar fi vorba despre iubire” de Rainer Werner Fassbinder, regia Eugen Jebeleanu, decoruri și costume Velica Panduru, Teatrul German de Stat Timișoara
6. „Verde tăiat” de Alexandra Felseghi, regia Adina Lazăr, scenografia Andreea Tecla, Asociația Pro Teatru, Zalău
Creația. Feminin
Creația. Dans
Recreația
Re-creația
Clasic. Recreat
Invitați ai FNT
Instalații performative
Accesul la toate manifestările din cadrul FNT 31 va fi gratuit.
KroniKool.ro - all rights reserved | 2022