Festival. Mituri. Pescăruși.

25 iunie 2019

Legenda spune că… de câțiva ani, la început de vară, auzim și vedem povești cu eroi și eroine la Constanța. Teatrul se întoarce la malul mării, de fiecare dată cu același ecou. Desfășurat între 20 și 30 iunie, Festivalul Internațional de Teatru Miturile Cetății a ajuns la cea de-a IV-a ediție și reprezintă o continuare a „Serilor de teatru antic”, pe care le-a inițiat regizorul Silviu Purcărete cu decenii în urmă.

Pare a fi anul schimbărilor pentru Teatrul de Stat din Constanța, pentru că, începând cu luna martie, regizorul Erwin Șimșensohn a devenit director interimar al acestei instituții. Deși aflându-se în funcție și în cadrul acestui colectiv de puțin timp, Erwin Șimșensohn împreună cu echipa sa au reușit să organizeze un eveniment de amploare internațională în doar o lună de zile. Festivalul însumează 36 de spectacole invitate care se joacă în doar 11 zile. În contextul îngrijorător al unor reduceri bugetare semnificative, această manifestare reușește să existe și să aducă împreună creatori și spectacole apreciate din oferta repertorială a stagiunii curente. Directorul și selecționerul Festivalului, Erwin Șimșensohn a explicat în deschiderea evenimentului: „Teatrul creează un spațiu în inima și în mintea societății, adună oamenii în jurul unor idei și al sentimentelor. Teatrul aduce inspirație, încântare și informație. Are menirea, mai ales, de a crea o lume a speranței. Evenimentul nostru generează un spațiu al creativității și al dragostei de artă prin alăturarea în programul extrem de generos a unor mari nume de creatori de teatru. Pasiunea pe care întreaga echipă a Festivalului a investit-o în această scurtă perioadă de pregătire este forma prin care noi ne exprimăm dragostea față de acest oraș, față de cetățenii lui și față de toți cei care ne vizitează în această perioadă. Suntem convinși că ei vor fi din ce în ce mai mulți în fiecare an datorită acestui eveniment.”

Într-un mod deliberat și ușor de intuit, Festivalul Internațional de Teatru „Miturile Cetății” își propune să devină nu doar un reper în rândul evenimentelor de anvergură din România, ci și o atracție pentru turiștii care se află în Constanța la începutul sezonului estival. Necesară și inspirată, o astfel de intenție poate contribui la dezvoltarea turismului cultural în țara noastră, dar și la accesibilizarea unor montări de aici și de peste hotare pentru un număr impresionant de spectatori. Ediția din acest an constituie un pas important în acest sens. Printre regizorii ale căror spectacole pot fi vizionate zilele acestea, se numără: Silviu Purcărete, Andrei Șerban, Victor Ioan Frunză, Alexandru Dabija, Alexa Visarion, Felix Alexa, Claudiu Goga, Cristi Juncu, Vlad Massaci, Radu Iacoban, Alexandru Mâzgăreanu, Vlad Cristache, Alexander Hausvater și mulți alții.

Selecția cuprinde spectacole ce au la bază fie texte clasice, fie contemporane, dar care conțin teme sau motive mitologice. Creatorii se întorc mereu la ele, spectatorii își pun necontenit întrebări și încearcă să le înțeleagă. Indiferent de vârsta noastră, de cultura pe care o avem sau de lecturile parcurse, știm cu toții cele mai cunoscute mituri. Devin un fel de limbaj comun, simboluri pe care le recunoaștem și la care ne raportăm. În programul festivalier întâlnim producții de genuri diferite, adresate tuturor categoriilor de vârstă: copii, adolescenți și adulți. Organizatorii au ales cu generozitate spectacole de teatru dramatic, de păpuși, de dans, de operă și operetă și concerte. Cu câte trei-patru reprezentații pe zi, evenimentele sunt găzduite de Teatrul de Stat Constanța, de Teatrul Național de Operă și Balet „Oleg Danovski”, Muzeul de Artă Constanța și Teatrul pentru copii și tineret „Căluțul de mare”. Secțiunea în aer liber are loc în Piața Ovidiu, acolo unde își dau întâlnire zeci de spectatori curioși și încântați.

Primele zile au trecut în tihnă. Pornit cu emoție nesfârșită, evenimentul și-a intrat în propriul ritm și curge cu răbdare. Primul spectacol, Carnavalul după I.L. Caragiale, în regia lui Alexa Visarion, a fost susținut de trupa Teatrului Național „Mihai Eminescu” din Chișinău. Deși jucat în cheie caragialiană, conceptul regizoral a adus situația conflictuală în actualitatea lor politică. Ne-am mutat apoi în centru, unde Teatrul Național de Operă și Operetă „Nae Leonard” din Galați a prezentat opereta Silvia de Emmerich Kálmán, regia Cristian Mihăilescu. Următoarea seară a avut loc spectacolul-concert Săftița, susținut de Marius Mihalache și bandul său, care au fost lăsați cu greu să părăsească scena, publicul tot aclamând pentru bis-uri. A treia zi a fost marcată de spectacolul Fluturii sunt liberi de Leonard Gershe, de la Teatrul EXCELSIOR București, regia aparținându-i lui Erwin Șimșensohn, care nu a lăsat vreun ochi uscat în sală. Și astea sunt doar câteva exemple de evenimente care nu mai lasă constănțenii să doarmă acum, la finalul lunii iunie. În oraș se întâmplă lucruri minunate și pare că toată lumea participă într-un fel sau altul.

Festivalul a ajuns abia la jumătate, trupele vin, joacă și pleacă, spectatorii sunt tot mai entuziasmați de ceea ce urmează. Cea mai mare provocare constă în alegerea reprezentației pe care să o vezi pentru că opțiunile sunt nenumărate, iar unele spectacole au loc la aceeași oră. Asta probabil te face să fii tot mai interesat și dornic să prinzi bilete la cât mai multe. Aici, la Constanța, teatrul are miros de mare. Parcă plutește în aer o melancolie tăcută de vară că nu-ți mai vine să te duci acasă după ce ai ieșit de la un spectacol, așa că dai o fugă în Piața Ovidiu, poate mai prinzi ceva. Dacă nu, te plimbi pe străduțele pietruite, asculți pescărușii și rememorezi ce tocmai ai văzut. Păstrezi imagini, cuvinte și emoții. E o frântură de timp așa de specială, că parcă n-ar fi aievea. Și așa îți dai seama ce putere are teatrul asupra ta, într-un loc cu istorie și magie. Oare e posibil ca festivalul să dea dependență? Așa cred…

 

 

Articol publicat în Yorick.ro.

 
Teatrolog, critic de teatru și specialist în marketing, cu o experiență de peste 6 ani în organizarea de evenimente, dezvoltarea campaniilor de promovare pentru festivaluri de teatru și de film, crearea de conținut personalizat.

KroniKool.ro - all rights reserved | 2022

27 noiembrie 2023
Nu am înțeles niciodată de ce oamenii sunt atrași de
18 noiembrie 2023
În ultimul timp, teatrul a îmbrăcat numeroase forme, jucându-se atât
12 octombrie 2023
Silvia Roman este regizoare, mamă a doi copii, fondatoarea și

 Un articol de: Elena Coman